Intonatorische und semantische Aspekte der Informationsstruktur
(Intonational and semantic aspects of Information Structure)

Stefan Baumann
Ivana Kruijff-Korbayová
Geert-Jan Kruijff

Haupteminar

2. Studienabschnitt
Zeit und Ort: Fr 9-11, Bau 17.2, Konferenzraum (2.11)
Beginn: 2.11.2001
Ende: 22.2.2002
Anmeldung für die Prüfungsleistung bis zum 8.2.2002
Scheine: für "kleinen" Hauptseminarschein (dokumentierter Seminarvortrag): 2 Leistungspunkte; für "grossen" Hauptseminarschein (Seminarvortrag + Hausarbeit): 4 Leistungspunkte
Sprechstunden: nach Vereinbarung

Der Unterricht wird auf deutsch und englisch gegeben. Fragen können immer auf deutsch gestellt werden.


Inhalt

Information Structure (IS) concerns how speakers/writers realize content within a sentence in a way that reflects their intentions and their formulation of the hearer/reader's attentional state.

The goals of the course are:

Literatur wird zu Beginn des Kurses bekanntgegeben.

Kursüberblick

Information Structure (IS) concerns how speakers/writers realize content within a sentence in a way that reflects their intentions and
their formulation of the hearer/reader's attentional state. By means of a particular IS, a speaker/writer  presents some parts of the sentence meaning as context-dependent, and others as context-affecting.

Various approaches to IS exist, which use diverging terminologies. Among the most often distinguished notions in the area of IS (at various levels) are Theme-Rheme (Mathesius, Firbas, Danes, Halliday, Steedman), Topic-Comment or Topic-Focus (Sgall and Hajicova), Ground(=Link+Tail)-Focus (Vallduvi),  Backround-Focus (von Stechow, Krifka, Steedman), Given-New (Halliday), contextually bound-nonbound (Sgall and Hajicova). The course introduces these approaches and explains the different terminologies they use.

IS can be realized by various means, and often by an interplay thereof. This includes intonation (i.e., accenting, de-accenting, and phrasing) , word order, syntactic constructions and morphological marking. Languages differ in the extent to which they employ these means.  The course explains how IS is realized by various means in various languages.

 Since IS reflects attentional state(s) and attention transcends the  sentence,  it is appropriate to ask also how IS projects beyond the sentence into discourse.  The course shows how the interpretation of particular adverbials  and connectives reflects the  interaction between sentence-level IS and discourse semantics.

Zeitplan

Voraussetzungen: Keine.

Die Prüfungsleistungen bestehen aus einem (kurzen) Vortrag und einer schriftlichen Hausarbeit (Gewichtung 40% / 60%). Die Vorträge sollen 25-30 Minuten dauern und einen Entwurf der Hausarbeit zum Inhalt haben (Schwerpunkt liegt auf Struktur und Argumentation). Die Hausarbeit kann in der vorlesungsfreien Zeit fertiggestellt werden. Für Studenten, die sich im 1. Studienabschnitt befinden, besteht u.U. die Möglichkeit, einen Proseminarschein zu erwerben (Scheinanforderungen sind im einzelnen zu besprechen).
Anmeldefrist für die Prüfungsleistung bis zum 8.2.2002.


Ivana Kruijff-Korbayová
Last modified: Mon Jan 21 10:40:15 CET 2002